Festiwal 7 Kultur

Festiwal 7 Kultur

Easily customize your share description with the Shindig theme!

Norwid i Wyszyński u Podnóża Tatr

Plakat festiwalu grafika przedstawiająca uproszczone wizerunki Wyszyńskiego i Norwida

O kolejnej odsłonie festiwalu – wisowisku poetycko-muzycznym „Norwid i Wyszyński u Podnóża Tatr”

Witamy w kolejnej odsłonie Festiwalu Siedmiu Kultur. Tym razem zainspirowanej twórczością Cypriana Kamila Norwida i kardynała Stefana Wyszyńskiego – patronów roku 2021.

2 października 2021, w kościele św. Sebastiana w Jurgowie odbyło się widowisko poetycko-muzyczne, poprzedzone debatą z udziałem współczesnych twórców. Hasłem debaty, było ważne i trudne pytanie: „Czy sztuka jest nam dzisiaj jeszcze potrzebna?”.

Widowisko składa się z poszczególnych segmentów tematycznych. Segmenty wyznaczone są przez problematykę podpowiadaną przez konkretne wiersze Norwida, te zaś są wzbogacane „dialogującymi” wypowiedziami kardynała Wyszyńskiego zaczerpniętymi z Jego dzieł. Teksty obu autorów zostały przedstawione w rozbudowanej oprawie muzycznej i wizualnej. Recytowane, śpiewane, szeptane – zyskują nową artystyczną interpretację.

Zapraszamy do zapoznania się z filmami podsumowującymi wydarzenie:

Pierwsza część filmowego podsumowania koncertu Norwid i Wyszyński u Podnóża Tatr:

[Opis dla osób z niepełnosprawnościami wzroku: Wszystkie sceny wideoklipu nagrane zostały w tym samym miejscu, podczas koncertu, który odbył się w niewielkim drewnianym kościele, w małopolskiej miejscowości Jurgów. Ujęcia zmieniają się nieśpiesznie, czasem ukazując nam cały zespół występujący na tle drewnianego i polichromowanego ołtarza, a czasem jedynie zbliżenia na występujących artystów, instrumenty, lub elementy wystroju wnętrza. Światło jest miękkie, przypomina oświetlenie teatralne, które rozświetla tylko wybrane postaci, resztę pozostawiając w półmroku. Oświetlenie w czasie trwania nagrania zmienia się, tło – architektura kościoła, rzeźby, malowidła oświetlane są zmieniającym się światłem – od barw ciepłych, słonecznych oranży, żółci, czerwieni przez jasne, niemal białe po zimne odcienie zieleni i błękitu. Zmienia się też lekko natężenie światła każdorazowo wydobywając ze sceny nieco inne detale. Artyści, którzy występują na scenie ubrani są elegancko, ale każdy inaczej. Wyjątkiem jest chór, który występuje w tradycyjnych strojach spiskich: kobiety w białych, haftowanych na rękawach koszulach, czerwonych gorsetach, spódnicach z białymi zapaskami, mężczyźni w białych, haftowanych koszulach, wełnianych portkach, czyli spodniach i kożuchowych, haftowanych kamizelkach.]

Druga część filmowego podsumowania koncertu Norwid i Wyszyński u Podnóża Tatr:

[Opis dla osób z niepełnosprawnościami wzroku: Wszystkie sceny wideoklipu nagrane zostały w tym samym miejscu, podczas koncertu, który odbył się w niewielkim drewnianym kościele, w małopolskiej miejscowości Jurgów. Ujęcia zmieniają się nieśpiesznie, czasem ukazując nam cały zespół występujący na tle drewnianego i polichromowanego ołtarza, a czasem jedynie zbliżenia na występujących artystów, instrumenty, lub elementy wystroju wnętrza. Światło jest miękkie, przypomina oświetlenie teatralne, które rozświetla tylko wybrane postaci, resztę pozostawiając w półmroku. Oświetlenie w czasie trwania nagrania zmienia się, tło – architektura kościoła, rzeźby, malowidła oświetlane są zmieniającym się światłem – od barw ciepłych, słonecznych oranży, żółci, czerwieni przez jasne, niemal białe po zimne odcienie zieleni i błękitu. Zmienia się też lekko natężenie światła każdorazowo wydobywając ze sceny nieco inne detale. Artyści, którzy występują na scenie ubrani są elegancko, ale każdy inaczej. Wyjątkiem jest chór, który występuje w tradycyjnych strojach spiskich: kobiety w białych, haftowanych na rękawach koszulach, czerwonych gorsetach, spódnicach z białymi zapaskami, mężczyźni w białych, haftowanych koszulach, wełnianych portkach, czyli spodniach i kożuchowych, haftowanych kamizelkach.]

 

Trzecia część filmowego podsumowania koncertu Norwid i Wyszyński u Podnóża Tatr:

[Opis dla osób z niepełnosprawnościami wzroku: Film rozpoczyna szereg ujęć z lotu ptaka, nagrywanych z drona: Górskie, jesienne pagórki, rzeka białka, drewniane dachy, zabytkowy kościół w Jurgowie. Na tle pierwszych ujęć pojawiają się kolejno duże białe napisy: Festiwal Siedmiu Kultur, Norwid i Wyszyński u Podnóża Tatr. Od widoku z lotu ptaka na kościół, płynnie obraz przechodzi do widoku wnętrza – ołtarza, na tle którego gra zespół muzyków. Ujęcia zmieniają się nieśpiesznie, czasem ukazując nam cały zespół występujący na tle drewnianego i polichromowanego ołtarza, a czasem jedynie zbliżenia na występujących artystów, instrumenty, lub elementy wystroju wnętrza. Światło sceniczne dynamicznie się zmienia, przypomina nieco oświetlenie teatralne, które rozświetla tylko wybrane postaci, resztę pozostawiając w półmroku.]

 

Debata „czy sztuka jest nam dzisiaj jeszcze potrzebna?”

[Opis dla osób z niepełnosprawnościami wzroku: Film rozpoczyna widok z lotu ptaka na Jurgów – widać polany, pagórki, w tle tatry, a także zabudowę Jurgowa, zabytkowy kościół. Wydarzenie odbywa się właśnie w tym kościele, św. Sebastiana w Jurgowie. Koncert zapowiada Józef Górka, mężczyzna w średnim wieku, stoi na tle drewnianego, niezwykle kolorowo malowanego ołtarza. Ubrany w strój góralski, spiski – wełniane jasne portki, białą koszulę i kamizelkę z kożucha kolorowo haftowaną. Trzyma mikrofon, w drugiej dłoni kilka kartek. Zapowiada koncert. Obok, przed ołtarzem, wzróceni w kierunku osób siedzących w kościelnych ławkach, przy podłużnym stole siedzi 6 osób, w średnim wieku, elegancko ubranych. To zaproszeni goście, uczestnicy debaty. Od lewej – Andrzej Róg, Maciej Mazurek, Anna Zawadzka-Gołosz,Antoni Libera, Zbigniew Stawrowski i Krzysztof Koehler. W tle widoczne instrumenty, scena przygotowana pod występ muzyków.]